کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

آیا پلاتین همان طلای سفید است؟

آیا پلاتین همان طلای سفید است؟

این دو فلز در ظاهر شبیه هم هستند و افراد غیر متخصص این دو فلز را با هم اشتباه می‌گیرند اما در اصل تفاوت‌هایی دارند که عبارت است از: پلاتین به طور طبیعی رنگ سفید دارد از این رو نسبت به طلا سفید درخشان‌تر است. طلا سفید نسبت به پلاتین مقاومت کمتری دارد. پلاتین در مقابل کدر شدن مقاومت بیشتری دارد.

طلای سفید چیست؟

طلای سفید همان طلای زرد است که با فلزات دیگری همچون پالادیوم، روی، مس، نیکل، منگنز و نقره ترکیب شده است. البته روی آن یک لایه رودیوم هم می‌کشند تا ظاهری سفیدتر و براق‌تر به خود بگیرد. روکش رودیوم همچنین باعث محکم‌تر و سخت‌تر شدن زیورآلات می‌شود. اگر از پالادیوم در طلای سفید استفاده شود، دیگر نیازی به روکش رودیوم نیست، زیرا پالادیوم نوعی رنگ خاکستری به طلا می‌دهد.

 

طلای سفید به طور کلی دوام و پایداری خوبی دارد. اما استحکام آن به عیارش بستگی دارد؛ یعنی هر چه عیار طلا پایین‌تر باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. در مقابل، طلاهایی که عیار بالا دارند، چون میزان طلای خالص مصرف‌شده در آن‌ها بیشتر است، احتمالا استحکام چندان بالایی نداشته باشند. چون طلا فلز نرمی است که حتماً باید با دیگر فلزها ترکیب شود که بتوان با آن زیورآلات ساخت.

ما در طبیعت طلای سفید نداریم. یعنی این نوع طلا قابل استخراج نیست و به دست بشر ساخته می‌شود. در بالا هم گفتیم که طلای سفید آلیاژی از طلا است که از ترکیب آن با حداقل یک فلز سفید رنگ به دست می‌آید. خواص و ویژگی‌های طلای سفید هم بسته به نوع فلزی که در آن استفاده می‌شود، متفاوت است. مثلاً اگر در ساخت طلای سفید از نیکل استفاده شده باشد، به دلیل سخت بودن نیکل، محصول نهایی جنسی سخت دارد و بیشتر برای ساخت حلقه، سنجاق، گیره و زنجیر مناسب است.

 

آلیاژ طلای سفید چیست؟

گفتیم که طلای سفید از ترکیب طلای زرد با دیگر فلزها به دست می‌آید. در حال حاضر، رایج‌ترین ترکیب‌هایی که برای ساخت طلای سفید استفاده می‌شود موارد زیر است:

 

۱. آلیاژ طلا، پالادیوم و نقره: به این صورت است که ۷۵۰ واحد طلای زرد را به‌اضافۀ ۲۰۰ واحد پالادیم و ۵۰ واحد نقره می‌کنند.

 

۲. آلیاژ طلا، نیکل، مس و روی: ۷۵۰ واحد طلای زرد + ۱۳۵ واحد نیکل + ۸۵ واحد مس + ۳۵ واحد روی. از نیکل برای افزایش استحکام، از مس برای افزایش چکش‌خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده می‌شود. این آلیاژ قیمت کمتری نسبت به آلیاژ بالائی دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن شود.

طلای سفید و طلای زرد چه فرقی با هم دارند؟

در ساخت طلای سفید از فلز نیکل استفاده می‌شود؛ بنابراین ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. اما طلای زرد کمتر باعث ایجاد آلرژی می‌شود. این در حالی‌ است که طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد. چون در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود.

 

چون طلا فلزی نرم است، برای استحکام بخشیدن به طلای زرد معمولاً از مس استفاده شده و برای طلای سفید، نقره به کار می‌رود.

خواص و ویژگی‌های طلای سفید

ویژگی‌های طلای سفید به میزان فلزهای به‌کاررفته در آن بستگی دارد. به طور مثال، آلیاژ نیکلیِ طلای سفید، سنگین و بسیار محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد. این در حالی است‌که آلیاژ پالادیمی طلای سفید نرم و قابل انعطاف است و در نتیجه برای تولید جواهرات با نگین‌های ظریف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای طلای سفید

بیشترین کاربرد طلای سفید برای ساخت جواهرات و حلقه‌های نامزدی و ازدواج است. چون این رنگ از طلا، با انواع رنگ‌های سنگ‌های قیمتی ست می‌شود. به طور مثال، سنگ الماس روی طلای سفید خیلی بیشتر و بهتر نسبت به طلای زرد یا رزگلد نشان می‌دهد. به همین خاطر از این آلیاژ طلا برای انواع سرویس و حلقه‌های ازدواج استفاده می‌کنند. طلای سفید به طور کلی محبوب‌تر از طلای زرد است.

 

موارد استفاده پلاتین

از پلاتین برای ساخت وسایل‌های مخصوص آزمایشگاه، اتصالات الکتریکی، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، دستگاه‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، تجهیزات حرارت سنج برای کوره‌های الکتریکی، پوشش موشک‌ها و سوخت موتور جت استفاده می‌کنند.

تفاوت طلا سفید با پلاتین

این دو فلز در ظاهر شبیه هم هستند و افراد غیر متخصص این دو فلز را با هم اشتباه می‌گیرند اما در اصل تفاوت‌هایی دارند که عبارت است از:

 

  • پلاتین به طور طبیعی رنگ سفید دارد از این رو نسبت به طلا سفید درخشان‌تر است.
  • طلا سفید نسبت به پلاتین مقاومت کمتری دارد.
  • پلاتین در مقابل کدر شدن مقاومت بیشتری دارد.
  • پلاتین نسبت به طلا سفید نادرتر و بسیار کمیاب است. در نتیجه طلای سفید ارزان‌تر است.
  • طلا سفید نسبت به پلاتین درجه خلوص کمتری دارد و به مرور زمان کدر می‌شود.
  • پلاتین خاصیت ضد حساسیت بیشتری نسبت به طلا سفید دارد.
  • جواهراتی که از پلاتین ساخته می‌شوند، به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد اما طلا سفید برعکس است.
  • پلاتین یکی از بادوام‌ترین فلزات جهان است. جواهراتی که با پلاتین ساخته شده‌اند، احتمال آسیب رسیدن و جدا شدن جواهر از روی آن بسیار کم است

روش تشخیص دیگر

در ظاهر تشخیص این دو فلز از هم کاری بسیار مشکل است اما با توجه به تفاوت‌هایی که در قسمت قبل گفتیم روش تشخیص به این صورت است:

 

وزن سنگین پلاتین: هنگام خرید، پلاتین وزن سنگین‌‌تری دارد.

قیمت: پلاتین گران‌تر است زیرا جواهر سازانی که روی پلاتین کار می‌کنند، زمان، زحمت و دقت بیشتری می‌گذارند.

نکته:

 

طلا به خاطر نرمی و انعطاف پذیری خوبی که دارد و مقاومت در برابر خوردگی در دندانپزشکی از آن در تهیه سیم‌های ارتودنسی، روکش دندان و به عنوان مواد پر کننده دندان استفاده می‌شود.

 

فواید طلا برای بدن

از زمان‌های قدیم این فلز باارزش در سلامتی انسان نقش به سزایی داشته است. طوری که دانشمندان ایران در مورد فایده آن برای بدن نظرات متفاوتی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 

  • سبب تنظیم دمای بدن خصوصا در مواقع بیماری می‌شود.
  • باعث افزایش انرژی، اراده و تمرکز می‌شود.
  • باعث اعتدال و هماهنگی روح و ذهن می‌شود.
  • از طلای 24 عیار برای بهتر شدن زخم استفاده می‌کنند.
  • در درمان علائم آرتروز نقش دارد.
  • استرس و اضطراب را کم می‌کند.

در اکثر مواقع مردم پلاتین را همان طلای سفید می‌دانند و نسبت به آن آگاهی ندارند. در صورتی که چنین نیست. ما سعی کردیم در این محتوا اول شما همراهان عزیز را با پلاتین آشنا کنیم و سپس تفاوت آن با فلز دیگر را بگوییم.

 

برای اطلاع از قیمت بروز محصولات و یا دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان فروش، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات بیشتر