کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

راهکارهای نگهداری از فلز پلاتین

راهکارهای نگهداری از فلز پلاتین

پلاتین چیست؟

پلاتین   Platinum یکی از کمیاب‌ترین عناصر در پوستۀ زمین است که فقط به میزان ۵ در میلیارد یافت می‌شود. مقادیر زیادی از این فلز در جهان وجود ندارد و فقط در نواحی خاصی از کرۀ زمین می‌توان نمونه‌هایی از آن را یافت. این فلز نادر علاوه‌بر جواهر سازی، در ساخت و تولید ابزار‌های مخصوص آزمایشگاهی، اتصال‌های الکتریکی و الکترودها، تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی، دستگاه‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، تجهیزات حرارت‌سنج برای کوره‌های الکتریکی، پوشش موشک‌ها، و سوخت موتور جت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بیشترین استفادۀ پلاتینوم در ساخت مبدل‌های کاتالیست و جواهرات است.

پلاتینوم کمترین واکنش‌پذیری در بین تمامی فلزات را دارد. همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد

 

چطور از جواهرات پلاتین مراقبت کنیم؟

قبل از وایتکس کاری و استفاده از مواد شیمیایی خورنده، جواهرات را از تن در بیاورید. این مواد می توانند باعث ایجاد خط و خش و آسیب رساندن به سنگ ها شوند.

هنگام استفاده از جواهرات پلاتینی، از کارهای سنگین مثل باغبانی منزل خودداری کنید.

برای آنکه جواهرات پلاتینی شما دچار خط و خش نشود، آن را در یک کیف یا جعبه ی مخصوص به خود نگهداری کنید.

هر سال یا بعد از هر ضربه، جواهرات پلاتینی خود را نزد یک متخصص ببرید تا آن را بررسی کند. در اینصورت مطمین می شوید که سنگ های باارزش جواهرات شما از جای خود نمی افتند.

اگر می خواهید اندازه ی جواهرات پلاتینی را تغییر دهید یا آن را تعمیر کنید، مطمین شوید که جواهرساز شما از قطعات پلاتین استفاده می کند. بسیاری از جواهر سازها، از طلای سفید برای تعمیر پلاتین استفاده می کنند که باعث ایجاد تیرگی در نقاط لحیم کاری می شود.

 

چیزهایی که می توانند پلاتین را خراش دهند

سطح پلاتین از لحاظ ظاهری آینه مانند است. این کیفیت بازتابنده باید در تمام جواهرات فلزات گرانبها مشهود باشد مگر اینکه به طور خاص با بافتی یا طرحی خاص ساخته شده باشند. مواد سخت تر از پلاتین می توانند سطح آن را بخراشند. به عنوان مثال، شیشه سخت تر از پلاتین است و می تواند آن را خراش دهد. همین امر در مورد بسیاری از فلزات و آلیاژهایی که کارد و چنگال از آنها ساخته شده، وجود دارد، بنابر این توجه داشته باشید که چنگال، قاشق و چاقو ممکن است سخت تر از قطعات پلاتین شما باشد.

 

 

چگونه باید از جواهرات پلاتین خود مراقبت کنیم؟

فقط یک راه برای جلوگیری از خراشیدن حلقه پلاتین وجود دارد، و آن نپوشیدن حلقه پلاتین است. این یک توصیه غیر عملی است. بیشتر دارندگان پلاتین وقتی جواهراتشان خراش های کوچک برمی دارند ابراز تعجب می کنند. همانطور که گفتیم، با وجود دوام بالا، پلاتین هم می تواند خراشیده شود، و به همین دلیل شما باید از آن محافظت کنید. حال این سؤال مطرح می شود که چگونه باید از جواهرات پلاتین خود مراقبت کنیم؟

 

اول از همه، هنگام انجام کارهای خانه، حلقه های پلاتین خود را درآورید. همانطور که قبلاً گفتیم، فلزات و آلیاژهای سخت تری از پلاتین وجود دارد، به این معنی که کارد و چنگال یا ابزار باغبانی هم می توانند جواهرات شما را خراش دهند.

 

چگونه از حلقه پلاتین مراقبت کنیم؟

 

قطعات پلاتین خود را به همراه سایر جواهرات و در یکجا کنار نگذارید. تعداد زیادی سنگ قیمتی وجود دارد که سخت تر از پلاتین است و می تواند آن را خراش دهد، به خصوص الماس و فراموش نکنید که جواهرات پلاتین شما می تواند سایر قطعات ساخته شده از فلزات نرم تر مانند طلا یا نقره را خراشیده کند. به همین دلیل بهتر است که جواهرات خود را در یک جعبه جواهرات که دارای محفظه های زیادی است نگهداری کنید، به این ترتیب می توان قطعات جواهر را از ایجاد هر خراش محافظت کرد. با گذشت زمان خراش ها و علائم ظاهر می شوند. علاوه بر این، آنها در ابتدا در برابر ظاهر یک حلقه نو، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. از این رو، به تدریج سایش با گذشت زمان ایجاد می شود، و در نتیجه یک سطح پر خراش، بر روی سطح حلقه ایجاد می شود. قابل ذکر است که پلاتین در صورت خراشیده شدن فرسوده نمی شود.

 

تمیز کردن جواهرات پلاتین

 

  • برای تمیز کردن جواهرات پلاتین، از پاک کننده های مخصوص طلا یا پلاتین استفاده کنید. اگر به این پاک کننده ها دسترسی ندارید، می توانید از ترکیب آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید.
  • با استفاده از یک مسواک، پلاتین را به آرامی تمیز کنید.
  • جواهرات پلاتین را زیر آب بشویید. در حین شست و شو مراقب باشید که پلاتین از دست شما نیفتد و وارد خروجی سینک ظرفشویی نشود.
  • اگر جواهر شما دارای سنگ قیمتی مثل اوپال، زمرد یا توپاز است، آن را داخل محلول قرار ندهید. به علاوه، این سنگ ها نباید با استفاده از مسواک یا برس تمیز شوند. می توانید برای نگهداری و مراقبت از سنگ های جواهر خود، از راهنمایی های جواهرفروش های معتبر کمک بگیرید.

 

آیا پلاتین به مرور از بین می رود؟

خوشبختانه چگالی پلاتین بسیار زیاد است. به همین دلیل در صورت ایجاد خط و خش، بخش کوچکی از سطح آن آسیب می بیند. به طور کلی، پلاتین از بین نمی رود.

اگر یک جواهر پلاتین را بیست سال پیش خریده باشید و هر روز از آن استفاده کرده باشید، وزن آن هم اکنون برابر وزن بیست سال پیش آن است.

 

تفاوت پلاتین و طلای سفید اندود شده با رودیوم

آبکاری رودیوم که به طلای سفید اعمال می شود، نسبت به پلاتین در برابر خراش مقاوم است. با این حال، سایش آهسته و تدریجی  Rhodiumرنگ واقعی و طلایی را در طلای سفید نشان می دهد. به همین دلیل، بسیاری از خریداران Platinum را به دلیل رنگ واقعی آن ترجیح می دهند، و انتخاب می کنند که جواهرات خود را هر از گاهی جلای دوباره دهند.

 

طلای سفید و پلاتین

 

اگر در حلقه پلاتینی جدید شما خراش های کوچکی ایجاد شود، و با وجود دقت زیاد شما، خراش ها و ساییدگی های کمی را نشان دهد، لطفا نا امید نشوید، این اتفاق برای اکثر حلقه ها طبیعی است که در مدت زمان بسیار کوتاهی که از پوشیدن آنها می گذرد، ساییدگی را نشان دهند. به دلیل سطح بکر و یکنواخت، علائم کوچک بیشتر دیده می شوند. فکر نکنید که انگشتر شما برای همیشه جلای آینه ای خود را از دست داده. شما می توانید با پرداخت سطحی حلقه که توسط جواهرساز انجام می شود، آن را مانند روز اول داشته باشید.

 

برای اطلاع از قیمت بروز محصولات و یا دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان فروش، لطفا با ما تماس بگیرید.

مقالات بیشتر