کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

فلز رودیوم

فلز رودیوم یک فلز گرانبها نسبتاً ناشناخته است، احتمالاً به دلیل تمرکز تقاضای جهانی آن در کاتالیزورهای خودکار، جایی که در مقادیر کمتر در کنار پالادیوم و پلاتین PGMهای دیگر استفاده می شود. ممکن است اخیراً به دلیل عملکرد قیمتی قوی این فلز که در حال حاضر بالای 10000 دلار آمریکا معامله می شود، از قیمت رودیوم آگاه شده باشید که آن را 5 برابر از طلا ارزشمندتر می کند (فقط الماس ها ارزشمندتر هستند).

در زیر توضیح می‌دهیم که رودیوم چیست؟ چگونه استفاده می‌شود؟ عرضه از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ تقاضا در آینده چگونه خواهد بود؟

 

فلز رودیوم

فلز رودیوم

رودیوم، یک عنصر فلزی به رنگ سفید نقره ای است که بسیار بازتابنده و به شدت در برابر خوردگی مقاوم است. این فلز کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین فلز گرانبها در جهان به حساب می‌آید (بسیار بیشتر از طلا یا پلاتین). کاربرد اصلی رودیوم در مبدل‌های کاتالیزوری خودروهاست، جایی که میزان گازهای خروجی اکسیدهای نیتروژن منتشر شده در جو را کاهش می‌دهد.

در سال 2019، تقریبا 90 درصد تقاضای رودیم از بخش کاتالیست خودرو بود. رودیوم یک فلز بسیار ویژه از نظر عملکرد آن در تبدیل کسیدهای نیتروژن به گازهای بی ضرر است و همچنان فلز انتخابی برای کنترل کسیدهای نیتروژن خواهد بود.

رودیوم در صنایع دیگر به میزان بسیار کمتری استفاده می شود:

  • کاتالیزوری برای تولید اسیدهای نیتریک و استیک در صنایع شیمیایی
  • پوشش محافظ روی قطعات جواهرات برای محافظت در برابر خراش و کدر شدن
  • یک آلیاژ تقویت کننده شیشه

به طور کلی، بازار رودیوم نسبتاً کوچک است و فقط کمتر از 1.15 میلیون اونس (MOZ) در سال 2019 مصرف شد. این مقدار ناچیز تنها برابر با 32 تن مواد است که به راحتی می‌توان آن را در یک کامیون نیمه تریلر نگهداری کرد.

 

فلز رودیوم

تاریخچه فلز رودیوم

مردم از دهه 1930 پس از یافتن رسوبات زیادی از سنگ معدن پلاتین در ترانسوال در آفریقای جنوبی، رودیوم را به عنوان محصول جانبی پلاتین استخراج کردند. از آن زمان، هرگز شواهد ملموسی مبنی بر آسیب رساندن به انسان وجود نداشته است، به ویژه از آنجایی که بسیار بعید است که انسان در تماس مستقیم با مقدار قابل توجهی رودیوم باشد. آزمایش‌های روی گیاهان نشان می‌دهد که رودیوم کم‌سمت‌ترین عضو PGM است؛ اما از آنجایی که ذخایر طبیعی رودیوم کم است، هیچ آزمایشی روی انسان انجام نشده است.

پترسون می گوید، با این حال، زمانی که رودیوم داخل تنفس می شود، می تواند خطرناک باشد، به ویژه در ساخت جواهرات. “در طول فرآیند آبکاری [رودیوم]، بخارهایی وجود دارد که می تواند مضر باشد. با توجه به این خطر سلامتی، روش های ایمنی هنگام آبکاری جواهرات برای جلوگیری از استنشاق استفاده می شود.”

رودیوم هوای ما را تمیزتر و جواهرات را روشن تر نگه می دارد!

از رودیوم موجود، 80 درصد در مبدل های کاتالیزوری خودروها برای پاکسازی گازهای خروجی اگزوز استفاده می شود. رودیوم در تجزیه مولکول‌های اکسید نیتروژن (معروف به انتشار NOx) گاز سمی قهوه‌ای رنگی که توسط خودروهای سوخت فسیلی، کامیون‌ها، قایق‌ها، نیروگاه‌ها و توربین‌ها و بسیاری از متخلفان دیگر منتشر می‌شود، منحصربه‌فرد است.

اگرچه تأثیر انتشار NOx باعث آسیب جبران ناپذیری به بدن ما می شود؛ اما بدون رودیم بسیار بدتر خواهد بود. رودیوم همچنین یک کاتالیزور ضروری برای ایجاد واکنش‌های اسید نیتریک، اسید استیک یا هیدروژن و همچنین کاتالیزوری برای ساخت منتول (طعم نعنایی در آدامس) است. از آنجایی که رودیوم در برابر خوردگی مقاوم است و جریان الکتریکی را به راحتی هدایت می کند، رودیوم به عنوان پوششی برای فیبرهای نوری و آینه های نوری، بازتابنده های چراغ های جلو و مواد الکتریکی استفاده می شود.

انسان ها به احتمال زیاد مستقیماً با رودیوم در جواهرات براق روبرو می شوندجواهرسازان به دنبال رودیوم هستند تا در فرآیند ساخت جواهرات استفاده کنند؛ زیرا رنگ آن سفید نقره‌ای روشن و بسیار سخت است که می‌تواند به مقاوم‌تر شدن جواهرات در برابر خراش و خوردگی کمک کند. همچنین ضد حساسیت است که می تواند به کسانی که ممکن است به آلیاژهای فلزی خاص جواهرات آلرژی دارند کمک کند.

رودیوم حاوی هیچ اثری از نیکل نیست؛ بنابراین حتی حساس ترین استفاده کنندگان جواهرات نیز می توانند با استفاده از یک دستبند با روکش رودیوم، مطمئن باشند که مچ دستشان ایمن است.

 

فلز رودیوم

این ساده ترین فلز برای کار با آن نیست!

رودیوم بسیار سخت است و نقطه ذوب بسیار بالایی در 3565 درجه فارنهایت یا 1963 درجه سانتیگراد دارد. به دلیل نقطه ذوب بالاتر آن، دستکاری آن برای جواهرسازان نسبت به فلزات دیگر دشوارتر است.

پیترسون می گوید: “رودیوم به خودی خود برای اهداف کلی ساخت جواهرات بسیار سخت است. رایج‌ترین استفاده از رودیوم به‌عنوان آبکاری روی سایر آلیاژهای فلزی است، یا برای محافظت در برابر آلرژی یا بهبود رنگ جواهرات.”

 

مزایا و معایب فلز رودیوم

درخشش، درخشش و دوام آن از مزایای قطعی این فلز کمیاب است، اما چون کار با آن بسیار سخت است، آبکاری آن نازک است و به سرعت از بین می رود.

پترسون می‌گوید: “عیب این است که روکش رودیوم فقط یک لایه نازک جواهرات است. این بدان معناست که با گذشت زمان رودیوم به دلیل سایش و پارگی کاهش می‌یابد.” سازندگان جواهرات ترجیح می دهند از رودیوم روی قطعاتی مانند گوشواره یا گردنبند استفاده کنند که ساییدگی و فرسودگی کمتری دارند و توصیه می کنند قطعات را هر یک تا دو سال یکبار تعویض کنید.

از آنجایی که برای بشقاب کردن یک جواهر به رودیوم کمی نیاز دارید، نسبتا مقرون به صرفه است. شما می توانید جواهرات با روکش رودیوم را از 300 تا 5000 دلار به صورت آنلاین پیدا کنید؛ اما تفاوت قیمت بیشتر به طراحی، فلز پایه و گنجاندن سنگ های قیمتی مربوط می شود تا خود رودیوم.

به لطف کشف رودیوم توسط ولاستون در بیش از 200 سال پیش، ما می توانیم گرانبهاترین و گرانترین فلز سیاره خود را بپوشیم و رانندگی کنیم.

مقالات بیشتر