کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

تفاوت نقره و پلاتین چیست؟

تفاوت نقره و پلاتین چیست؟

اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به دنبال جواهرات و زیورآلات زیبا و بادوام با رنگ سفید و روشن هستند، نقره و پلاتین انتخاب های بسیار مناسبی برای شما می توانند باشند. نقره و پلاتین از دسته فلزات گران بها هستند که بسیار در بین مردم محبوبیت دارند و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نظر می رسند و تنها افراد با تجربه میتوانند آن ها را از هم تخشخیص دهند. ولی باید دانست که این دو فلزاز لحاظ ویژگی رفتار متفاوتی دارن و تشخیص آن ها از یکدیگر میتواند چالشی باشد.

به طور کلی شما قادرید با گذشت زمان تفاوت نقره و پلاتین را تشخیص دهید. اما در این مقاله مواردی را برای شما بازگو خواهیم کرد که به سرعت متوجه نقره را از پلاتین تشخیص دهید. بنابراین در ادامه راهکارهایی را برایتان شرح می دهیم که با تفاوت های نقره و پلاتین بیشتر آشنا شوید.

 

تفاوت نقره و پلاتین

برای اینکه بتوانید نقره را از پلاتین تشخیص دهید، نیاز است که ویژگی‌های فیزیکی و تفاوت‌های این دو را بدانید که در ادامه آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

 

  • تفاوت در میزان پایداری

اولین تفاوت نقره و پلاتین در میزان پایداری آن‌ها است؛ به طور معمول پلاتین بسیار پایدار است و اکسید یا سیاه نمی‌شود. اما نقره در محاورت هوا زودتر اکسید شده و شفافیت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل نیاز به آبکاری دارد. از سوی دیگر مقاومت پلاتین نسبت به حرارت در مقایسه با نقره کمتر است؛ به این معنا که در معرض حرارت شدید، زودتر تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ سیز یا آبی درمی‌آید. برای اطلاع از  قیمت پلاتین بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

  • تفاوت وزن نقره و پلاتین

فرق پلاتین و نقره از نظر وزن در مقیاس‌های کوچک شاید چندان به چشم نیاید؛ اما باید بدانید که پلاتین معمولا فلز سنگینتری در مقایسه با طلا و نقره است. زیر چگالی بیشتری دارد و در نتیجه حدود ۳۰ درصد از نقره سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین اگر دو قطعه مشابه را در دست گرفته و احساس کردید که یکی سنگین‌تر است، احتمالا از جنس پلاتین خواهد بود.

  • مقاومت در برابر خراشیدگی

بررسی تفاوت نقره و پلاتین از نظر مقاومت در برابر خراشیدگی، یکی از راه‌های تشخیص چشمی‌ این دو فلز است. پلاتین بسیار محکم بوده و در برابر خراشیدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. البته در ضرباتی با شدت زیاد احتمال خراشیده شدن پلاتین وجود دارد؛ اما در استفاده ای روزمره احتمال خراشیده شدن آن کم است.

  • تفاوت نقره و پلاتین از دید فنی

همانطور که می‌دانید فلزات گرانب‌ها در زمان خرید و فروش با یک کد مشخص می‌شوند؛ برای مثال عدد ۹۲۵ یا ۹۹۹ بر روی جواهرات نقره حک می‌شود که نشان می‌دهد جنس آن از آلیاژ استرلینگ است. اما بر روی جواهراتی که از جنس پلاتین هستند، می‌توان اعداد ۸۵۰، ۹۰۰ و ۹۵۰ را مشاهده کرد.

 

 

راهکار موثر جهت تشخیص زیورآلات نقره از پلاتین:

استفاده از اسید:

یکی دیگر از روش های تشخیص زیورآلات پلاتین از نقره، استفاده از اسید مخصوص زیورآلات است؛ بدین گونه که در صورت عدم مشاهده هرگونه عدد یا نوشته روی زیورآلات خود، از مراکز فروش اکسسوری های نقره یا پلاتین، اسیدهای مخصوص تهیه کرده و به عنوان نوعی تست کننده استفاده نمائید. لازم است بدانید روی سطح بطری این نوع اسید ها، برچسب هایی استفاده شده است که اطلاعاتی در مورد آن قرار داده و نشان می دهد برای تشخیص کدام زیورآلات، کاربرد دارد.

مراحل استفاده از محلول اسیدی برای تست آلیاژ زیورآلات:

1) ابتدا دو نوع محلول تست کننده برای تست آلیاژ نقره و پلاتین تهیه نمائید و هر کدام را داخل یک قطره چکان بریزید.
2) سپس چند قسمت از زیورآلات خود را که قابل مشاهده نیست، خراشیدگی های مختلف ایجاد کنید.
3) در مرحله بعد، هر یک از قطره چکان ها را روی هر سطح از خراشیدگی به طور جداگانه بریزید.( از ترکیب محلول ها با یکدیگر پیشگیری نموده و هر کدام را برای یک خراشیدگی جداگانه در نظر بگیرید)
4) پس از ریختن محلول روی خراشیدگی ها، 2 الی 3 دقیقه صبر کنید و سپس نتیجه را مشاهده نمائید.

 

2 نکته ی مهم برای استفاده از محلول اسیدی:

برای استفاده از محلول اسیدی جهت تست، باید دو نکته ی مهم را درنظر گرفت:
1) محلول اسیدی هنگام برخورد با پوست دست، موجب ایجاد سوختگی می گردد؛ بنابراین استفاده از دستکش هنگام تست زیورآلات، الزامیست.
2) لازم است پس از پایان تست اکسسوری ها، آنها را بشوئید و پس از آبکشی، با دستمال نخی مناسب خشک نمائید.

 

 

نتیجه گیری:

اگر محلول تست کننده ی پلاتین را روی خراشیدگی بریزید و آن محو شود، نشان دهنده این است که زیورآلات مربوطه پلاتین نیست؛ زیرا خراشیدگی اکسسوری های پلاتین محو نمی نماید. همچنین در صورتی که بر اثر ریختن محلول روی سطح خراشیدگی، دچار تغییر رنگ شده و به رنگ شیری در بیاید، به معنای این است که زیورآلات مد نظر نقره می باشد.( لازم به ذکر است برای تست زیورآلات نقره از محلول اسیدی مخصوص برای طلای 18 عیار استفاده می شود.

 

برای اطلاع از قیمت بروز محصولات و یا دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان فروش، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات بیشتر