کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

چگونه و از کجا نیترات رودیوم را تهیه کنیم؟

چگونه و از کجا نیترات رودیوم را تهیه کنیم؟

نیترات رودیوم چیست؟

نیترات یک یون چند اتمی است که فرمول مولکولی آن No3 است و جرم مولکولی آن ۶۲٫۰۰۴۹ گرم بر مول است. این یون از اسید نیتریک نیز حاصل می‌شود. نیترات ماده ای شیمیایی و اکسیده ترین شکل نیتروژن است که درسیستم طبیعی یافت می شود.بسیاری از ترکیبات فلزی و غیرفلزی مانند نیترات رودیوم،  نیترات نقره، نیترات پتاسیم، نیترات مس و نیترات اوره با یون نیترات پیوند تشکیل می‌دهند.

 

فلز رودیوم

رودیوم یک فلز کمیاب و گرانبها، به رنگ سفید براق، یکی از شش فلز گروه پلاتین است. دارای نماد شیمیاییRh  در جدول مندلیف و عدد اتمی ۴۵ می باشد. رودیوم در معدن پودر قرمز رنگی است که پس از جدا کردن پلاتین و پالادیوم از سنگ معدن به دست می آید. رنگ قرمز اولیه موجب شد تا این فلز به گل رز فلزات نجیب و گرانبها معروف شود. رودیوم در زبان یونانی به معنی گل رز می باشد.

 

معادن روریوم بسیار محدود و فرآیند استخراج آن بسیار پیچیده و دشوار می باشد. بنابراین کمیابی این فلز موجب شده تا از قیمت بالایی برخوردار باشد و گاهی قیمت آن از طلا و پلاتین هم پیشی بگیرد.

 

با توجه به کاربردها و مصارف رودیوم در صنایع مختلف می توان آن را به صورت شمش رودیوم، پودر رودیوم، ورق و سیم مفتول رودیوم، نمک رودیوم، نیترات رودیوم، کلرید رودیوم، سولفات رودیوم و آب رودیوم تهیه کرد.

 

 

معرفی نیترات رودیوم

نیترات رودیوم یکی از انواع نمک رودیوم با فرمول شیمیاییRh(N3O)3 می باشد. این ماده به شکل مایع کهربا و یا محلول نارنجی_قهوه ای تیره و با نقطه جوش ۱۰۰درجه سانتی گراد است که باید آن را در دمای 0 تا 6 درجه نگهداری کرد.نیترات رودیوم به عنوان یک منبع کریستالی (شکلی شبیه به شش ضلعی) محلول درآب، الکل و اسیتون و نا محلول در اتانول شناخته شده است. نیترات رودیومPh  پایینی دارد و درصد بالای از سازگاری با نیترات ها این ماده دیده می شود.

 

با توجه به این که مواد نیترات خاصیت اکسید کنندگی دارد اما نیترات رودیوم در برابر اکسید شدن مقاوم است.

نیترات رودیوم با جرم مولی ۲۸۸.۹۲ گرم بر مول تولید و در بازار عرضه می شود و میزان چگالی آن برابر ۱.۴۱ گرم بر سانتی متر مکعب است.

علاوه بر این فشار بخار رودیوم نیترات در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد برابر ۴۹.۸ میلی متر جیوه است.

 

خرید و فروش فلز رودیوم

عنصر رودیوم با نماد شیمیایی Rh و همچنین عدد اتمی ۴۵ از جمله عناصر شیمیایی جدول مندلیف به حساب می‌آید. در اصل فلز رودیوم را می‌توان چهل و پنجمین عنصر از جدول تناوبی دانست که در گروه IXB و البته در دوره پنج از جدول تناوبی قرار گرفته است.بد نیست بدانید که فلز رودیوم از جمله فلزهای واسطه ارزشمند محسوب می‌شود که رنگ سفید نقره‌ای از مشخصات ظاهری آن است. لازم به ذکر است که این فلز با سایر عنصرهای کبالت، ماینتریوم و ایریدیوم در گروه نهم واسطه جدول تناوبی جای دارد. نقطه ذوب بسیار بالا، مقاومت عالی در مقابل خوردگی و سایش، برخورداری از خصوصیت کاتالیزوری استثنایی این گروه به عنوان یک PGM و… از مهمترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

 

فلز رودیوم اغلب در سنگ‌های که دارای پلاتین و نیکل هستند به همراه سایر فلزهای گروه پلاتین پیدا می‌شود.مهمترین کاربرد این فلز، در مبدل‌های کاتالیزوری بوده که به منظور پاکسازی و رفع تمامی انتشارات اتومبیل طراحی و تولید شده است. لازم به ذکر است که رودیم به همراه فلز پالادیوم و پلاتین در فرایند تولید انواع کاتالیزورهای اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به دلیل آنکه فلز رودیوم از جمله عنصرهای صد درصد براق، درخشان و مقاوم در مقابل انواع لکه‌ها محسوب می‌شود، از آن اغلب برای روکش جواهرات استفاده می‌گردد. به صورت حدودی می‌توان گفت که تولید سالیانه رودیوم تقریبا ۳۰ تن است.بد نیست بدانید که تعداد معادن رودیوم نسبت به پلاتین و طلا بسیار کم بوده و دلیل تولید محدود آن نیز همین امر است. همچنین مراحل و پروسه استخراج آن نیز بسیار سخت و پیچیده است. آفریقای جنوبی را می‌توان اصلی‌ترین و مهمترین تولید کننده رودیوم دانست.در سال ۲۰۱۰ میلادی، تقریبا ۸۰ درصد از صادرات جهانی فلز رودیوم از کشور آفریقای جنوبی انجام شده است. پس از این کشور، روسیه دومین تولید کننده اصلی این فلز محسوب می‌شود با این تفاوت که صادرات فلز رودیوم توسط کشور روسیه به علت عوامل سیاسی، دائمی نبوده و از به همین علت، این عامل را می‌توان از مهمترین دلایل اصلی نوسانات شدید قیمت رودیوم در بازار خرید رودیوم دانست.

 

 

خرید نیترات رودیوم

بد نیست بدانید که نمک رودیم انواع مختلفی دارد که نیترات رودیوم از جمله آن‌ها به حساب می‌آید که در اثر ترکیب شدن نیتروژن با رودیوم ساخته می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت خرید و فروش فلز رودیوم نسبت به نیترات رودیوم بسیار کمتر است. البته لازم است بدانید که این نوع نمک از خواص و کاربردهای گسترده‌ای برخوردار بوده و از این رو در انواع صنایع ویژه استفاده می‌شود و همین امر ارزش خرید آن را به صورت قابل توجهی افزایش داده است.

 

قیمت رودیم نیترات

قیمت نیترات رودیم در مقایسه با فلز رودیم خالص بیشتر است؛ زیرا کاربردهای خاص‌تری دارد و در عین حال روند تولید آن طولانی‌تر است. علاوه بر این باید در زمان خرید رودیم (III) نیترات باید به پودر یا محلول بودن آن توجه داشته باشید تا بتوانید محصولی متناسب با نیاز خود خریداری کنید. برای استعلام قیمت نیترات رودیوم می‌توانید با ما در تماس باشید.

 

آیا نیترات رودیم خطرناک است؟

بر طبق نمادهایی که بر روی بسته‌بندی‌های رودیوم نیترات زده می‌شود، در صورت تماس مستقیم به پوست، می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های غیرقابل‌بازگشت مانند سوختگی، تاول یا زخم می‌شود. به علاوه باید مراقب باشید که محلول این ماده با چشم برخورد نکند؛ زیرا باعث ایجاد آسیب بافتی به چشم شده و حتی ممکن است نابینایی ایجاد کند.

 

علاوه بر این، نیترات رودیم در دسته مواد اکسیدکننده قرار می‌گیرد؛ به این معنا که به‌خودی‌خود قابل اشتعال نیست، اما در صورت بروز آتش‌سوزی می‌تواند آن را تشدید کرده و دامنه شعله‌ها را افزایش دهد. بنابراین نیاز است که حتما رودیوم نیترات را در یک محل امن نگهداری کنید.

مجموعه ما از بهترین مراکز خرید و فروش فلز رودیوم در سطح کشور به شمار می‌رود که به دلیل اعتبار زیاد مورد محبوبیت و توجه بسیاری از افراد واقع شده است و خدمات ارزنده‌ای را در حوزه فروش و خرید رودیوم به متقاضیان خود ارائه می‌دهد.

 

برای اطلاع از قیمت بروز محصولات و یا دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان فروش، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات بیشتر