کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

کاربرد پلاتین پزشکی

پلاتین یکی از عناصر جدول مندلیف می‌ باشد که در جایگاه 78 قرار گرفته است. این فلز، می‌ تواند در فعالیت های صنعتی، دارویی و پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. کاربرد پلاتین پزشکی، در ذهنیت عموم جامعه به این صورت پذیرفته شده است که فقط از پلاتین در پزشکی بهره گرفته می‌ شود. اما با آشنایی از خواص و ویژگی های این محصول، می‌ توان به کاربردی بودن آن در صنایع مختلف نیز پی برد. پلاتین در پزشکی، به عنوان یک وسیله درمانی شناخته می‌ شود.

پلاتین پزشکی چیست؟

فلز پلاتین به صورت خالص، امکان شکل پذیری بالایی دارد و از رنگ سفید مایل به نقره ای برخوردار است. اما در پزشکی این فلز با انواع فلزهای دیگر ترکیب شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد. پلاتین های دارویی که امروزه برای درمان سرطان به کار می روند در دوزهای مختلف ارائه می‌ شوند. تخریب بافت توده ای ملقب به بافت سرطانی، توسط این فلز به سرعت انجام می گیرد. اما نوع توده و نوع سیستم ایمنی بدن افراد، می‌ تواند در پذیرش درمانی بودن یا نبودن پلاتین نقش داشته باشد.

کاربرد پلاتین پزشکی
کاربرد پلاتین پزشکی

در صورتی که از طریق سیستم ایمنی فرد، پذیرش داروی پلاتین انجام نگیرد، عوارض بسیار ناگواری برای بیمار رخ خواهد داد. عوارضی نظیر تغییر ساختار دی ان ای، تغییر در کارکرد دستگاه گوارش و کاهش کیفیت عملکرد آن، واکنش های پوستی و چشمی خطرناک که بسیار مهلک شناخته می‌ شوند. از این رو قبل از استفاده از این داروی سرطان، بررسی های ساختاری و بافتی بدن بیمار انجام می‌ شود تا ریسکی در زمینه سلامت بیمار رخ ندهد.

پلاتین های دیگر که به عنوان پلاتین استخوان شناخته می‌ شوند، به واسطه تراکم ذرات فلز پلاتین و تشکیل اشکال خاص ایجاد می‌ شوند. این نوع پلاتین ها، به علت ضد حساسیت بودن در داخل یافت استخوان، ماهیچه و پوست قرار می گيرند. جایگاه قرارگیری این محصول در داخل بدن، با توجه به نوع نقص موجود در استخوان اندام های گوناگون بدن صورت می گیرد. تغییر در اشکال و همچنین قدرت استحکام پلاتین های استخوانی، استفاده از انواع آن را در پزشکی مجاز کرده است.

انواع پلاتین استخوان

به طور کلی پلاتین ها در صنعت پزشکی، در انواع مختلف به تولید می رسند. تنوع در ظاهر و ساختار استخوان، نیازمند پلاتین هایی است که بتوانند همگام با کارکرد اصلی استخوان باشند. در شکستگی های استخوانی، از پلاتین برای جوش خوردن سریع استخوان استفاده می‌ شود. پلاتین ها می توانند برای هر قسمت از استخوان مورد استفاده قرار بگیرند. استخوان های درشت نی و نازک نی، انواع مهره های ستون فقرات، استخوان های انگشت دست و… قابلیت استفاده از پلاتین را دارا می‌ باشند.

عموماً پلاتین هایی که در انواع مختلف طراحی می‌ شوند، از لحاظ ابعاد، اندازه و ضخامت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به طور کلی تمامی پلاتین ها متناسب با نوع استخوان طراحی و عرضه می گردند. به طور کلی در دسته بندی های پلاتین استخوان به سه دسته مهم اشاره می‌ شود که با عناوین پلاک، میله و اکسترنال فیکساتور شناخته می‌ شوند. این پلاتین ها از لحاظ ظاهری و همچنین تراکم در بافت ذرات تشکیل دهنده، دارای تفاوت های زیادی هستند.

کاربرد پلاتین پزشکی
کاربرد پلاتین پزشکی
  • اکسترنال فیکساتور

این نوع از پلاتین برای ثابت نگه داشتن استخوان های شکسته شده و یا جراحی شده استفاده می‌ شود. صرفاً با فراگیری این پلاتین در کنار استخوان به عنوان تکیه گاه، بعد از بهبود کامل بیماری، از داخل بدن خارج می‌ شود. عموماً برای خروج راحت تر، بسیاری از پزشکان در جراحی های استخوانی که انجام می‌ دهند، بخشی از انتهای پلاتین را در قسمت بیرونی پوست قرار می‌ دهند. با این شرایط، برای خارج سازی آن از داخل بدن، نیازی به جراحی مجدد و یا شکافت پوست و گوشت نیست. با استفاده از ابزار خاص، پلاتین به راحتی از محل موردنظر خارج می‌ شود.

  • پلاتین پلاک

پلاک ها نوعی دیگر از پلاتین می‌ باشند که برای عدم تحرک و استخوان شکسته و یا جراحی شده استفاده می گردند. عموماً این محصول در داخل بافت استخوان قرار می گیرد و برحسب نظر پزشک و نوع شکستگی، می‌ تواند در داخل بدن باقی بماند یا خارج شود. عموماً پلاک ها برای تمامی استخوان های بدن مورد استفاده می‌ باشند. بسیاری از محققان وجود این پلاتین را در داخل استخوان برای ترمیم و یا کاهش نیروی فشار بیرونی به استخوان، باعث پوکی استخوان می دانند.

این نظریه توسط برخی محققان تائید و توسط برخی رد شده است. خارج سازی پلاک از استخوان اندام بالاتنه، ضرورت ندارد اما پلاک بزرگ موجود در استخوان های پایین تنه به دلیل اندام حرکتی و تحمل سنگینی وزن بدن، ناچار به خارج سازی می‌ باشند.

  • پلاتین میله

این نوع پلاتین به علت طول بلند و باریکی که دارند با عنوان میله شناخته می‌ شوند. عموماً از این پلاتین در داخل استخوان درشت نی و نازک نی ساق و ران پا استفاده می کنند. در بیشتر مواقع خارج سازی میله ها بعد از ترمیم و بهبودی استخوان انجام می گیرد. به طور کلی استفاده از پلاتین برای استخوان، نیاز به دقت بالایی دارد. وجود عفونت استخوانی با داشتن پلاتین امری است که در جراحی های استخوانی دیده می‌ شود. همچنین تحرک پلاتین در داخل استخوان نیز از موارد رایج می‌ باشد که نیازمند جراحی دوباره و قرارگیری پلاتین در ناحیه ای از استخوان به صورت ثابت است.

کاربرد پلاتین پزشکی
کاربرد پلاتین پزشکی

پلاتین پزشکی را از کجا بخریم؟

خرید پلاتین هایی که باید براساس نوع شکستگی و نقصان استخوان انجام بگیرد، در بازار داخلی راحت است. امروزه بسیاری از سایت های فروش اینترنتی لوازم پزشکی، با عرضه انواع و ابعاد پلاتین های استخوانی، دسترسی این محصولات را برای بیماران میسر ساخته اند. البته توجه به نو بودن و یا دست دوم بودن این محصول، در خرید پلاتین مهم شمرده می‌ شود.

پلاتین های پزشکی استخوانی در برندهای خارجی نیز وجود دارند که علاوه بر برخورداری از کیفیت عالی و درجه‌ یک، از قیمت بسیار گزافی نیز بهره مند هستند. برای تهیه پلاتین های مختلف استخوانی در نوع جدید و خارجی، بهتر است در ابتدا مراکز معتبر فروش مورد بررسی قرار بگیرند. با این حال می‌ توان از کیفیت و اصل بودن پلاتین اطلاع یافته و سپس خریدی با اطمینان را انجام داد.

مقالات بیشتر