کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

10 باور نادرست در مورد پلاتین

پلاتین یک فلز سفید بسیار ارزشمند است. در اینجا واقعیات جالبی در مورد این عنصر وجود دارد:

نام این عنصر، پلاتین، از کلمه اسپانیایی، پلاتینا، به معنای «نقره کوچک« گرفته‌شده است.

ازآنجایی‌که پلاتین به شکل بومی خالص وجود دارد، برای مدت طولانی برای بشر شناخته‌شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پلاتین برای بومیان پیش از کلمبیا شناخته‌شده بود.

پلاتین در هیچ دمایی اکسید نمی‌شود و تحت تأثیر اکثر اسیدها قرار نمی‌گیرد. مقاومت آن در برابر خوردگی آن را به انتخاب خوبی برای جواهرات و استانداردهای انبوه تبدیل می‌کند.

پلاتین یک کاتالیزور مهم برای واکنش‌های شیمیایی، برای مبدل‌های کاتالیزوری در وسایل نقلیه، و برای تبدیل متیل الکل به فرمالده است. این عنصر می‌تواند حجم قابل‌توجهی از هیدروژن را جذب کند.

پلاتین غیر سمی در نظر گرفته می‌شود. برای استفاده در جواهرات بی‌خطر است، در روکش‌های دندان استفاده می‌شود و به‌عنوان یک عامل ضد تومور ارزش دارد.

پلاتین مانند طلا و نقره یک فلز گران‌بها محسوب می‌شود. در ارز و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

درصد پلاتین موجود در شهاب‌سنگ‌ها و صخره‌های ماه بیشتر از درصد موجود در زمین است.

پلاتین یک فلز کمیاب است. عنصر خالص ممکن است در رسوبات آبرفتی خاصی یافت شود. این عنصر ممکن است در طی پالایش سنگ معدن مس نیکل استخراج شود.

پلاتین آلیاژ شده با کبالت را می‌توان برای ساخت آهنرباهای دائمی قوی استفاده کرد.

پلاتین خواص بسیاری از فلزات را نشان میا دهد. رنگ آن خاکستری نقره‌ای، براق، شکل‌پذیر، چکش‌خوار و متراکم است.

 در ادامه 10 باور نادرست در مورد پلاتین آورده شده است:

  1. پلاتین فلز رایج‌تر از طلا است: این نادرست است. پلاتین درواقع کمیاب‌تر از طلا است. کمیاب بودن آن به ارزش و قیمت بالاتر آن در مقایسه با طلا منجر شده است.
  2. پلاتین نرم‌تر از طلا است: پلاتین به خاطر دوامش معروف است. درحالی‌که بیشتر فلزات گران‌بها در حالت خام نرم هستند، توجه به این نکته مهم است که سختی لزوماً به معنای دوام نیست. پلاتین به‌طور قابل‌توجهی پرچگالی تر از طلا و بسیار بادوام‌تر است. درواقع پلاتین یکی از ماندگارترین مواد طبیعی روی زمین است. این بهترین انتخاب برای جواهراتی مانند حلقه‌های نامزدی و عروسی است، زیرا سنگ‌های قیمتی را ایمن‌تر از سایر فلزات در جای خود نگه می‌دارد – درحالی‌که این سنگ قیمتی را درخشان تر نشان می‌دهد. پلاتین نماد عشق و پیوند ابدی شماست که برای مهروموم‌های آینده دوام خواهد داشت.
  3. پلاتین سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به طلا است: مناسب بودن پلاتین یا طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی ازجمله شرایط بازار، پویایی عرضه و تقاضا و اهداف سرمایه‌گذاری فردی بستگی دارد. هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام فلز برای سرمایه‌گذاری بهتر است وجود ندارد، زیرا ممکن است در طول زمان متفاوت باشد.
  4. پلاتین تخریب ناپذیر است: درحالی‌که پلاتین فلزی بادوام است، تخریب ناپذیر نیست. می‌تواند مانند هر فلز گران‌بها دیگری خراشیده، فرسوده یا آسیب ببیند. اما به دلیل چگالی و مقاومت در برابر خوردگی، ظاهر و یکپارچگی خود را در طول زمان به‌خوبی حفظ می‌کند.
  5. طلای سفید و پلاتین قابل تعویض هستند: در نگاه اول، طلای سفید و پلاتین ممکن است شبیه به هم به نظر برسند. بااین‌حال، این‌یک تصور اشتباه رایج است و از بین این دو، پلاتین تنها فلز سفید واقعی است. در حقیقت، حالت طبیعی طلا زرد است، بنابراین چیزی به نام «طلای سفید» وجود ندارد. طلای سفید آلیاژی است که از مخلوط کردن طلای زرد با فلزات سفید قبل از پوشاندن با رودیوم، ایجاد می‌شود. درنهایت، پوشش رودیوم از بین می‌رود و طلای سفید به‌مرورزمان شروع به زرد شدن می‌کند. پلاتین خالص و به‌طور طبیعی سفید است و این اطمینان را می‌دهد که رنگ آن هرگز محو نمی‌شود، درحالی‌که طلای سفید برای حفظ رنگ سفید فلزی خود به‌مرورزمان باید دوباره روکش شود.
  6. پلاتین ضد حساسیت است: درحالی‌که پلاتین به‌طورکلی ضد حساسیت در نظر گرفته می‌شود، برخی از افراد ممکن است هنوز واکنش‌های آلرژیک به پلاتین داشته باشند. آلرژی‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است فردی باوجود شهرت ضد آلرژی بودن پلاتین به آن حساس باشد.
  7. پلاتین فقط در جواهرات استفاده می‌شود: درحالی‌که پلاتین به دلیل زیبایی و دوام معمولاً در جواهرات استفاده می‌شود، کاربردهای آن فراتر از آن است. پلاتین همچنین به‌طور گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعتی ازجمله الکترونیک، ساخت خودرو، پردازش شیمیایی و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود.
  8. پلاتین یک فلز خالص است: پلاتین خالص وجود دارد، اما در کاربردهای عملی، پلاتین اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می‌شود تا استحکام و دوام آن را افزایش دهد. آلیاژهای رایج شامل پلاتین-ایریدیم و پلاتین-روتنیوم هستند که می‌توانند خواص خاصی از فلز را بهبود بخشند.
  9. پلاتین همیشه براق است: پلاتین به‌طور طبیعی ظاهری براق دارد، اما باگذشت زمان، به دلیل سایش معمولی می‌تواند پتینه یا درخشندگی کدر پیدا کند. بااین‌حال، برخلاف برخی از فلزات دیگر، پلاتین کدر نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان از طریق پرداخت به درخشش اولیه خود بازگرداند.
  10. پلاتین فقط در رنگ نقره ای-سفید موجود است: درحالی‌که رایج‌ترین شکل پلاتین نقره ای-سفید است، می‌تواند در رنگ‌های دیگر نیز وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، ناخالصی‌های طبیعی می‌توانند به پلاتین کمی رنگ زرد یا خاکستری بدهند. علاوه بر این، پلاتین را می‌توان با فلزات دیگر آلیاژ کرد تا رنگ‌های مختلفی مانند رزگلد یا طلای سفید تولید کند.

مقالات بیشتر