کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

آیا پلاتین بهترین فلز برای سرمایه گذاری است؟

پلاتین یک فلز صنعتی با کاربردهای مختلف از کاربردهای صنعتی و ساخت تا مراقبت‌های بهداشتی و جواهرات است. سنگ پلاتین 30 برابر کمیاب‌تر از طلا است و سرمایه‌گذاری پلاتین ممکن است در معرض نوسانات قیمت بیشتری نسبت به طلا یا نقره باشد. بین 50 تا 60 درصد از تولید پلاتین و پالادیوم در جهان در صنعت خودرو استفاده می‌شود.

پلاتین کاربردهای صنعتی و تولیدی بیشتری نسبت به طلا یا نقره دارد. در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری به‌عنوان دستگاه‌های کنترل آلودگی خودروها استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که رسانا است در پیل‌های سوختی و تولید برق استفاده می‌شود. استفاده از پلاتین در خودروها در ایالات‌متحده از زمان حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی در حال افزایش است، حتی اگر آن‌ها به مبدل‌های کاتالیزوری نیاز نداشته باشند. این به این دلیل است که پلاتین در فناوری پیل سوختی هیدروژن استفاده می‌شود که اغلب به نام هیدروژن سبز نامیده می‌شود.

استفاده از پلاتین در بازار خودرو آسیا-اقیانوسیه در حال افزایش است. چین بزرگ‌ترین این بازارها است. پلاتین در جواهرات ظریف، به‌ویژه در هند و چین بسیار مطلوب است. برای ساخت فلوت نیز استفاده می‌شود. بازاری برای آن در پزشکی در ساخت استنت و ضربان‌ساز وجود دارد.

یک آلیاژ پلاتین برای پوشش هارددیسک‌های کامپیوتر استفاده می‌شود. پلاتین حتی در داروها برای درمان سرطان استفاده می‌شود و برای بیماری پارکینسون کاربرد دارد.. بر اساس گزارش شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین یا WPIC، بزرگ‌ترین محرک تقاضا، صنعت خودروسازی است – زیرا در مبدل‌های کاتالیزوری، همراه با فلزات دیگری مانند پالادیوم استفاده می‌شود – که تقریباً یک‌سوم تقاضای جهانی را در پنج سال گذشته تشکیل می‌دهد.

تقریباً 75 درصد از پلاتین جهان در آفریقای جنوبی استخراج می‌شود. دومین کشور بزرگ تولیدکننده پلاتین روسیه است. مقداری پلاتین در کانادا و ایالات‌متحده در مونتانا استخراج می‌شود. زیمبابوه دارای معادن پلاتین است. پلاتین اغلب به‌عنوان محصول جانبی استخراج نیکل تولید می‌شود.

مقدار پلاتین استخراج‌شده تنها کسری از طلای استخراج‌شده استپلاتین همچنین کمیاب‌تر و سخت‌تر از طلا است زیرا در عمق بیشتری در هسته زمین یافت می‌شود. این ترکیب کمبود عرضه و تقاضای گسترده باید یک فرصت سرمایه‌گذاری پرسود ایجاد کند، اما سرمایه‌گذاری در پلاتین برای افراد ضعیف نیست.

پلاتین در مقابل طلا

سرمایه‌گذاری در پلاتین دقیقاً مانند سرمایه‌گذاری در هر فلز گران‌بهای دیگری مانند طلا، نقره یا مس است. تفاوت بین پلاتین و سایرین در این است که کمیاب‌تر است. WPIC گزارش می‌دهد که پلاتین به دلیل غلظت کم آن در پوسته زمین حدود 30 برابر کمیاب‌تر از طلا است.

عمده عرضه پلاتین از آفریقای جنوبی و روسیه تأمین می‌شود. ازآنجایی‌که بخش عمده‌ای از عرضه از دو کشور تأمین می‌شود، ثبات سیاسی آن‌ها باقیمت فلز نیز همراه است. هر چه دولت‌هایشان باثبات‌تر باشد، قیمت پایین‌تر است.

پلاتین بیشتر تحت تأثیر عرضه و تقاضا است تا طلا که بیشتر تحت تأثیر ترس است. وقتی دلار ضعیف است، منجر به عرضه کمتر پلاتین می‌شود، زیرا معمولاً با دلار آمریکا خریداری می‌شود. عرضه ضعیف منجر به افزایش قیمت می‌شود. این، همراه باعرضه متمرکز آن، بسته به اتفاقی که در جهان می‌افتد، برای سرمایه‌گذاری در پلاتین هم مزایا و هم خطراتی دارد.

به‌عنوان‌مثال، در سه‌ماهه چهارم سال 2020، با شروع بهبود اقتصاد جهانی از بیماری همه‌گیر، تقاضا برای پلاتین افزایش یافت. در همین حال، عرضه پلاتین به دلیل قطعی کارخانه بزرگ آفریقای جنوبی کاهش یافت. این باعث شد که قیمت پلاتین در سه‌ماهه افزایش یابد، حتی با کاهش قیمت طلا – روندی که تا سال 2021 ادامه یافت، زمانی که قیمت پلاتین بیش از 20٪ افزایش یافت درحالی‌که طلا 15٪ کاهش یافت.

آیا پلاتین بهترین فلز برای سرمایه گذاری است؟

بنابراین استدلالی به نفع سرمایه‌گذاری در پلاتین وجود دارد، اما این امر بدون خطر نیست. قیمت‌های پلاتین به‌طور قابل‌توجهی نوسان‌تر از قیمت طلا و نقره است، بنابراین سرمایه‌گذاری در آن برای سرمایه‌گذاران ضعیف یا بی‌تجربه نیست. در دوره‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر، سه تا پنج سال، می‌تواند نوسانات شدیدی در قیمت در هر دو جهت داشته باشد. پس از افزایش سرسام‌آور بین سال‌های 2007 تا اواسط سال 2008، زمانی که تا 65 درصد از طلا پیشی گرفت، قیمت پلاتین بین مه و دسامبر 2008 بیش از 60 درصد کاهش یافت.

آیا پلاتین بهترین فلز برای سرمایه گذاری است؟

دانا آنسپاچ، بنیان‌گذار و مدیرعامل LLC می‌گوید: “ما فلزات را یک بازی تاکتیکی می‌دانیم، به این معنی که باید زمان‌بندی درستی داشته باشید.” “شما اغلب روی یک حرکت کوتاه‌مدت قیمت شرط‌بندی می‌کنید، شاید در این مورد ناشی از کمبود عرضه پیش‌بینی‌شده باشد، اما این کمبود چقدر ادامه خواهد داشت؟” او می‌گوید: هنگام سرمایه‌گذاری در پلاتین – یا هر فلز گران‌بها، باید یک برنامه خروج واضح داشته باشید

 

آیا پلاتین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

مانند هر تصمیم دیگری برای سرمایه‌گذاری، انتخاب اینکه آیا در پلاتین سرمایه‌گذاری شود یا نه یک ملاحظات شخصی است. برای تعیین اینکه آیا پلاتین سرمایه‌گذاری خوبی برای شما خواهد بود، تحقیقات خود را انجام دهید و با یک متخصص مالی صحبت کنید که به شما یک ارزیابی صادقانه از اینکه آیا در این زمان باید روی پلاتین سرمایه‌گذاری کنید یا خیر، صحبت کنید. سرمایه‌گذاری در کالاها برای همه مناسب نیست. چه فلزات گران‌بها باشد یا محصولات، مهم نیست. سطح تجربه سرمایه‌گذار، تحمل ریسک، موقعیت مالی و افق زمانی باید تعیین کند که آیا سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر. فقط به این دلیل که دوست شما در محل کار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، به این معنی نیست که برای شما مناسب است.

آیا پلاتین بهترین فلز برای سرمایه گذاری است؟

خطرات و مزایای سرمایه‌گذاری پلاتین

سرمایه‌گذاری پلاتین با ریسک همراه است. استخراج این فلز گران‌بها به دلیل نیاز به سرمایه گران است. اغلب هنگام استخراج نیکل یافت می‌شود. قیمت نسبت به هر فلز گران‌بهای دیگری نوسانات بیشتری دارد و اغلب نیز بالاتر است. اما برخی از خطرات پلاتین به دلیل نادر بودن آن است. این می‌تواند به این معنی باشد که کارتل‌ها می‌توانند شکل بگیرند و با توجه به اختلافات دائمی کار، توقف کار و اعتصاب در معادن آفریقای جنوبی، هر دوعاملی هستند که بر قیمت‌ها فشار صعودی وارد می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی پلاتین را سرمایه‌گذاری بهتری در آینده نزدیک نسبت به طلا می‌دانند. ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران اغلب در شرایط نامشخص اقتصادی به سمت این دو فلز گران‌بها می‌روند، قیمت نقره و طلا در حال افزایش است. فدرال رزرو نرخ بهره را پایین و عرضه پول را بالا نگه‌داشته است که باعث تضعیف دلار می‌شود. فلزات گران‌بها در چنین شرایطی عملکرد خوبی دارند.

مقالات بیشتر