کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

نمایندگی خرید پلاتین در ایران

پلاتین فلزی متراکم، گران قیمت و نسبتاً کمیاب به رنگ سفید نقره‌ای است – و اینها ممکن است تنها چیزهایی باشند که در مورد آن می‌دانید. نام “پلاتین” که از کلمه اسپانیایی پلاتینا (به معنای “نقره کوچک”) گرفته‌شده است، مربوط به زمان و مکان کشف این فلز (در آمریکای لاتین در اوایل قرن 18) است.

پلاتین در مقایسه با فلزات قدیمی مانند آهن و مس یک کشف نسبتاً جدید بشری است، اما به سرعت کاربردهای مهمی پیدا کرد. احتمالاً می‌دانید که این ماده جادویی در مبدل‌های کاتالیزوری ضد آلودگی است که به عاری بودن از دود ترافیکی خیابان‌های ما کمک می‌کند، اما در پر کردن دندان، تجهیزات علمی و جواهرات نیز استفاده می‌شود.

پلاتین هفتاد و دومین عنصر شیمیایی رایج در پوسته زمین است – و با توجه به اینکه به‌هرحال تنها 94 عنصر طبیعی وجود دارد، آن را بسیار نادر می‌کند. به همین دل

یل است که پلاتین بسیار گران است. شما می‌توانید پلاتین (عدد اتمی 78) را در اعماق وسط جدول تناوبی در گروه VII در میان عناصری که در مجموع به عنوان فلزات واسطه شناخته می‌شوند، پیدا کنید.

نمایندگی خرید پلاتین در ایران

همسایگان نزدیک آن عبارتند از ایریدیوم، اوسمیم، پالادیوم، رودیوم و روتنیم – پنج فلزی که همراه با پلاتین، اغلب فلزات گروه پلاتین (PGMs) نامیده می‌شوند. آن‌ها به دلیل خواص کاتالیزوری خود به‌خوبی شناخته‌شده‌اند: آن‌ها به سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی بدون تغییر در فرآیند کمک می‌کنند. خواص کاتالیزوری پلاتین از دهه 1820 شناخته‌شده است، زمانی که برای اولین بار توسط شیمیدان آلمانی یوهان ولفگانگ دوبراینر (1780-1849) کشف شد.

اگرچه پلاتین نام خود را تنها در قرن 18 به دست آورد، فلزات پلاتین (و آلیاژهای غنی از پلاتین) در دوران باستان شناخته‌شده بودند. تصور می‌شود که پلاتین برای اولین بار در سال 1557 توسط شیمیدان ایتالیایی ژولیوس اسکالیگر (1484-1558) توصیف‌شده است، اگرچه در سال 1750 زمانی که اسپانیایی‌ها در استخراج نقره در ریو پینتو، کلمبیا آن را به عنوان یک ناخالصی کشف کردند، به مقدار زیادی یافت شد. نام آن را “نقره کوچک” گذاشت (به آن طلای سفید نیز می گویند).

بر خلاف بسیاری از عناصر، پلاتین را می‌توان به شکل فلزی خالص در قطعات، آلیاژ شده با سایر فلزات پلاتین یا به عنوان بخشی از سنگ معدنی به نام اسپریلیت (آرسنید پلاتین) یافت. این در سراسر جهان واقع‌شده و استخراج می‌شود، اگرچه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان (به ترتیب) آفریقای جنوبی (جایی که بیشترین پلاتین از آن می‌آید)، روسیه، کانادا و زیمبابوه هستند.

ایالات متحده در حال حاضر پنجمین تولیدکننده پیشرو پلاتین در جهان است، با دو معدن اختصاصی پلاتین در جنوب مرکزی مونتانا. مقداری پلاتین نیز به عنوان محصول جانبی پالایش مس در معادن تگزاس و یوتا ساخته می‌شود. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، ایالات متحده با بازیافت ضایعات جدید و قدیمی (حدود 110000 کیلوگرم) بیش از 6 برابر بیشتر از این معادن (16900 کیلوگرم) PGM تولید می‌کند. تقریباً نیمی از آن از مبدل‌های کاتالیزوری قدیمی و بقیه از تجهیزات الکترونیکی بازیافتی و جواهرات حاصل می‌شود.

نمایندگی خرید پلاتین در ایران

بزرگ‌ترین ذخایر پلاتین جهان (تقریباً 63 میلیون کیلوگرم) در مجتمع آذرین بوشولد آفریقای جنوبی است، اگرچه ارقام سال به سال متفاوت است، حدود 60 تا 70 درصد PGM ها و پلاتین جهان ازاینجا می‌آیند.

استخراج پلاتین

اگر بیل خود را به یکی از این ذخایر غنی از پلاتین ببرید، فلز مورد نظرتان را با سایر عناصر ارزشمند گروه پلاتین، سایر فلزات مفید مانند طلا، مس و آهن و گوگرد نیکل مخلوط می‌کنید و جالب نیست. پس چگونه می‌توانید سنگ‌های حاوی پلاتین را به چیزی تبدیل کنید که بتوانید به دور انگشت خود بپیچید یا در مبدل کاتالیزوری برای پاک کردن آلودگی خودرو خود استفاده کنید؟ فرآیند دقیق پالایش به اجزای سنگ معدنی که از زمین حفر می‌کنید، بستگی دارد و بدیهی است که از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. به عبارت دیگر، فرآیندهای تا حدودی متفاوت در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آفریقای جنوبی، فرآوری با محصول زائد استخراج نیکل و مس به نام نیکل-مس مات شروع می‌شود. PGM ها فقط 0.14 درصد مات را تشکیل می‌دهند – تقریباً 1.4 کیلوگرم در هر تن (یا 50 اونس در تن). مقدار ناچیز PGM با ترکیبی از ذوب (گرما)، الکترولیز (گذراندن جریان الکتریکی از مواد شیمیایی برای جداسازی آن‌ها) و تصفیه شیمیایی (با اسیدها) استخراج می‌شود.

ابتدا، مات زمین در یک کوره بلند (مشابه کوره‌هایی که برای ساخت فولاد استفاده می‌شود) ذوب می‌شود تا مس و گوگرد حذف شود و مات نیکل و PGM باقی بماند. مس و نیکل به طور جداگانه به الکترود تبدیل می‌شوند که از طریق الکترولیز خالص می‌شوند. این آن‌ها را به بلوک‌های مس یا نیکل خالص و باقیمانده‌ای به نام لجن آند که حاوی PGM است تبدیل می‌کند. لجن از طریق یک فرآیند پیچیده و چند مرحله‌ای که آن را به شش جزء مفید PGM تقسیم می‌کند، از نظر شیمیایی به دست می‌آید: پلاتین، پالادیوم، ایریدیوم، رودیم، روتنیوم و اسمیم.

 

کاربردها

اگر اصلاً پلاتین را می‌شناسید، احتمالاً آن را به‌عنوان «فلز جادویی» می‌شناسید که به مبدل‌های کاتالیزوری کمک می‌کند تا آلاینده‌ها را از گازهای خروجی موتور خودرو خارج کنند، اما آنقدر گران است که اغلب به‌جای آن از فلزات دیگر گروه پلاتین مانند پالادیوم استفاده می‌شود. سهولت شکل‌دهی پلاتین و بی اثر بودن آن (غیر واکنشی شیمیایی) آن را به‌ویژه برای جواهرات مناسب می‌کند. عدم واکنش آن را در پر کردن دندان، ابزارهای جراحی و دستگاه‌های آزمایشگاه‌های علمی نیز مفید می‌کند. جدای از آن، پلاتین کاربردهای مهمی در صنعت برق، لیزر و ساخت مواد عکاسی پیدا می‌کند.

چرا با نماینده پلاتینیوم کار می‌کنیم؟

به عنوان یک خریدار، چه برای استفاده شخصی یا برای اهداف سرمایه‌گذاری خرید کنید، کار با یک نماینده واقعی پلاتینیوم می‌تواند تفاوت را در تجربه شما، قیمتی که می‌پردازید، مشوق‌هایی که دریافت می‌کنید و فرصت شما برای به دست آوردن پلاتین مناسب ایجاد کند.

مقالات بیشتر