کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

چرا پلاتین از طلا گران تر است؟

وقتی صحبت از طلا در مقابل پلاتین به میان می‌آید، هنگام مقایسه مواد باید چند نکته را در نظر گرفت. به‌عنوان‌مثال، هر فلز از کجا می‌آید و کدام‌یک بادوام‌تر است و دلیل اختلاف قیمت آن‌ها چیست؟

طلا

طلا از 40000 سال قبل از میلاد وجود داشته است و یک دارایی مهم مالی در جامعه در طول اعصار بوده است. همچنین تنها فلزی است که دارای رنگ طلایی است که آن را منحصربه‌فردتر می‌کند. علاوه بر این، بسیار انعطاف‌پذیر است. یک اونس طلا می‌تواند به یک نخ طلای 5 مایلی کشیده شود که آن را انعطاف‌پذیر و پایدار می‌کند.

طلا یکی از کمیاب‌ترین عناصر روی زمین باقی می‌ماند، بااین‌حال، فلزات گران‌بهای حتی کمیاب‌تر دیگری مانند پلاتین، در حال صعود به‌عنوان پیشتاز دوستداران جواهرات است. طلا و پلاتین خواص بسیار مشابهی دارند. بادوام، انعطاف‌پذیر و همه‌کاره. طلای سفید در حال حاضر به دلیل شباهت بصری آن به پلاتین، محبوب‌ترین فلز گران‌بها برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج است. به‌عنوان یک فلز گران‌بها انعطاف‌پذیر است زیرا با هر رنگ پوست و سنگ قیمتی هماهنگ می‌شود.

اگرچه طلای سفید و رزگلد موردعلاقه بسیاری هستند، طلای زرد یک کلاسیک جاودانه است. طلای سفید، رز و زرد همگی مستحکم و مقاوم در برابر آسیب هستند، جدای از اینکه به پولیش گاه‌به‌گاه نیاز دارند. علیرغم اینکه هر دو فلز طلای سفید و پلاتین بادوام هستند، طلای سفید ممکن است گزینه بهتری برای محافظت از الماس یا سنگ‌های قیمتی باشد، زیرا اغلب با سختی مخلوط می‌شود و با رودیوم روکش می‌شود و به حلقه درخشندگی و محافظت بیشتری می‌بخشد.

 

طلا به دلیل دوام آن (زنگ نمی‌زند یا خورده نمی‌شود)، چکش‌خواری، و توانایی انتقال گرما و الکتریسیته منحصربه‌فرد است. کاربردهای صنعتی در دندانپزشکی و الکترونیک دارد، اما ما آن را اساساً به‌عنوان پایه‌ای برای جواهرات و به‌عنوان نوعی ارز می‌شناسیم. ارزش آن توسط بازار 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته تعیین می‌شود.

طلا عمدتاً به‌عنوان تابعی از احساسات معامله می‌شود – قیمت آن کمتر تحت تأثیر قوانین عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد. این به این دلیل است که ذخایر معادن جدید به میزان قابل‌توجهی از حجم عظیم طلای انباشته‌شده دارند. به بیان ساده، زمانی که احتکار کنندگان تمایل به فروش دارند، قیمت کاهش می‌یابد. وقتی آن‌ها می‌خواهند خرید کنند، عرضه جدید به‌سرعت جذب می‌شود و قیمت طلا بالاتر می‌رود.

پلاتین

پلاتین نیز مانند نقره یک فلز صنعتی محسوب می‌شود. بیشترین تقاضا برای پلاتین از کاتالیزورهای خودرو است که برای کاهش مضرات انتشار استفاده می‌شود. پس‌ازاین، جواهرات بیشترین تقاضا را تشکیل می‌دهند. کاتالیزورهای پالایش نفت و شیمیایی و صنعت کامپیوتر بقیه را مصرف می‌کنند.

مانند طلا و نقره، پلاتین به‌صورت شبانه‌روزی در بازارهای کالاهای جهانی معامله می‌شود. معمولاً در طول دوره‌های معمول ثبات بازار و سیاسی، قیمت بالاتری (به ازای هر اونس تروی) نسبت به طلا به دست می‌آورد، زیرا بسیار نادر است. درواقع سالانه مقدار بسیار کمتری از این فلز از زمین بیرون کشیده می‌شود.

قیمت پلاتین به‌شدت تحت تأثیر شرایط ژئوپلیتیکی در کشورهایی که استخراج معدن در آن‌ها انجام می‌شود و همچنین معادله عرضه و تقاضا است. در این راستا، قیمت‌ها تا حد زیادی بر اساس اعداد فروش و تولید خودرو تعیین‌شده است. کاهش تولید خودرو و کاهش تقاضا برای اتوکاتالیست‌ها (که یک‌سوم تقاضای پلاتین را تشکیل می‌دهد) در طول همه‌گیری کووید-19، قیمت‌ها را کاهش داد.

سالانه تقریباً 10 برابر بیشتر از پلاتین طلا استخراج می‌شود. به ترتیب 1500 تن در مقابل 160 تن. برخلاف طلا یا طلای سفید، پلاتین فلزی بسیار بادوام است که باعث می‌شود برخلاف طلای سفید، حتی بدون آبکاری، در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم باشد. توانایی مقاومت در برابر سایش و پارگی آن را برای جواهرات روزمره مانند حلقه نامزدی یا ازدواج ایده آل می‌کند.

 

اگرچه مشابه است، اما بین ظاهر طلای سفید و نوارهای پلاتین اختلاف وجود دارد – پلاتین روکش نقره‌ای بیشتری دارد، درحالی‌که طلای سفید خاکستری و گاهی کدرتر به نظر می‌رسد. رنگ پلاتین مانند طلای سفید به رنگ زرد محو نمی‌شود و می‌توان آن را به‌صورت حرفه‌ای نسبتاً ارزان درخشان کرد. پلاتین نیز ضد حساسیت در نظر گرفته می‌شود.

برای کسانی که به نیکل آلرژی دارند، پلاتین یک گزینه مطمئن‌تر از طلا است، زیرا نیکل اغلب یکی از فلزات سفید آلیاژ شده با طلای زرد هنگام تولید طلای سفید است. اگرچه پلاتین مستعد خراش است، اما می‌توان آن را صیقل داد.

پلاتین در داروهای تجویزی وجود دارد. زیرا یک فلز سازگار بیولوژیکی است. به این دلیل که غیر سمی است و به بافت های بدن واکنش منفی نشان نمی‌دهد. پلاتین همچنین یکی از کمیاب‌ترین فلزات روی کره زمین است. اگر شما صاحب این مواد هستید، چیز بسیار گران‌بهایی دارید.

از دهه 1900، پلاتین برای ساخت جواهرات مورداستفاده قرارگرفته است، اما استخراج پلاتین هزینه و زمان زیادی دارد.

چرا پلاتین از طلا گران‌تر است؟

  1. پلاتین متراکم‌تر از طلا است و بنابراین مقدار بیشتری از آن برای ساخت یک حلقه موردنیاز است که اغلب آن را از همتای طلای خود گران‌تر می‌کند.
  2. حلقه‌های پلاتین معمولاً 95 درصد پلاتین خالص هستند، درحالی‌که طلای 14 عیار فقط 58.5 درصد طلا است (طلای 18 عیار 75 درصد طلا است) – مخلوط شدن با فلزات ارزان‌تر هزینه کلی را کاهش می‌دهد و درنتیجه پلاتین را بر اساس خلوص گران‌تر می‌کند.
  3. بسیاری از آلیاژهای محبوب برای پلاتین شامل فلزات گران‌قیمت مانند ایریدیوم یا روتنیم است، درحالی‌که طلا معمولاً با نقره و مس بسیار ارزان‌تر آلیاژ می‌شود. همچنین بسیار سبک‌تر هستند.
  4. برای جواهرسازان، پلاتین به کار بسیار بیشتری نسبت به طلا نیاز دارد. ذوب شدن در دمای تقریباً 3215 درجه فارنهایت (در مقابل کمتر از 1948 درجه فارنهایت برای طلای خالص)، مشکلاتی را در محافظت از جواهراتی که قبلاً در قالب ریخته‌گری قرارگرفته‌اند ایجاد می‌کند زیرا ممکن است در اثر دماهای بالاتر آسیب ببینند.
  5. پلاتین همچنین ازنظر لحیم‌کاری/جوشکاری و همچنین محیط بسیار “تمیزتر” و نیاز به چشم ماهرتری دارد، بنابراین هزینه‌های نیروی کار افزایش می‌یابد.

 

مقالات بیشتر