کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

خرید پالادیوم

خرید پالادیوم

خرید پالادیوم نیازمند این است که با این فلز آشنایی داشته باشید. پالادیوم یک فلز گرانبها به رنگ خاکستری-سفید است که بسیار انعطاف پذیر است و به راحتی استفاده می شود. پالادیوم در دمای معمولی توسط جو کدر نمی شود. بنابراین فلز و آلیاژهای آن به عنوان جایگزینی برای پلاتین در جواهرات و در تماس های الکتریکی عمل می کنند. برگ کوبیده شده برای اهداف تزئینی استفاده می شود.

مقادیر نسبتاً کمی پالادیوم آلیاژ شده با طلا بهترین طلای سفید را به دست می‌دهد. پالادیوم همچنین در آلیاژهای دندانی استفاده می شود. با این حال عمده استفاده از پالادیوم در مبدل های کاتالیزوری خودرو (اغلب در ترکیب با رودیوم) است.

 

خرید پالادیوم

فلز پالادیوم

پالادیوم به عنوان یک کاتالیزور برای تبدیل هیدروکربن های آلاینده، مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن موجود در اگزوز به آب، دی اکسید کربن و نیتروژن عمل می کند. پوشش‌های پالادیوم، رسوب‌شده یا آبکاری شیمیایی، در اجزای مدار چاپی استفاده شده‌اند و پالادیوم نیز در خازن‌های سرامیکی چندلایه استفاده می‌شود.

پالادیوم ساختار کریستالی مکعبی رو به مرکز دارد، در دماهای معمولی به شدت در برابر خوردگی در هوا و عمل اسیدها مقاوم است. توسط اسیدهای داغ مورد حمله قرار می گیرد و در آبزیان حل می شود. بسیاری از ترکیبات و چندین نمک پیچیده را تشکیل می دهد.

یکی از ویژگی های جالب پالادیوم توانایی آن در جذب گاز هیدروژن مانند یک اسفنج است. هنگامی که یک سطح با فلز پالادیوم ریز تقسیم شده پوشانده می شود، گاز هیدروژن به فضای بین اتم های پالادیوم می رود. پالادیوم تا 900 برابر وزن خود گاز هیدروژن جذب می کند.

 

تاریخچه پالادیوم

پالادیوم در سال 1803 در لندن توسط شیمیدان انگلیسی ویلیام اچ. ولاستون (که رودیوم را نیز در همان سال کشف کرد) کشف شد. او بقایای باقیمانده از پلاتین را پس از حل کردن آن در aqua regia، محلول غلیظی از اسیدهای هیدروکلریک و نیتریک، بررسی کرد.

سپس او پالادیوم را در یک سری واکنش های شیمیایی جدا کرد و در نهایت سیانید پالادیوم را برای استخراج فلز پالادیوم حرارت داد. در سال 1805، ولاستون در مقابل انجمن سلطنتی لندن در مورد خواص پالادیوم و چگونگی جداسازی آن از پلاتین صحبت کرد.

او صحبت خود را با نشان دادن خود به عنوان کاشف پالادیوم به پایان رساند. نام این عنصر برگرفته از سیارک پالاس است که اخیراً کشف شده بود. نام این سیارک به الهه خرد یونان باستان اشاره دارد.

 

خرید پالادیوم

کاربردهای پالادیوم

واکنش‌پذیرترین فلز

پالادیوم را «باشکوه ترین» فلزات می‌نامند؛ زیرا واکنش‌پذیرترین فلز از گروه پلاتین است. در شرایط معمولی به خوبی با اکسیژن ترکیب می شود؛ اما اگر پودر شود آتش می گیرد. پالادیوم با اکثر اسیدها در دمای اتاق واکنش نمی دهد؛ اما زمانی که با اکثر اسیدهای داغ مخلوط شود، واکنش نشان می دهد. این فلز همچنین با فلوئور و کلر هنگامی که بسیار داغ است ترکیب می شود.

مقاومت در برابر خوردگی

به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، کاربرد عمده پالادیوم در آلیاژهای مورد استفاده در تماس های الکتریکی ولتاژ پایین است.

کاتالیزور خوب

وقتی پالادیوم ریز تقسیم می شود، کاتالیزور خوبی تشکیل می دهد و برای تسریع به واکنش های هیدروژناسیون و هیدروژن زدایی استفاده می شود.

استفاده در جواهرسازی

پالادیوم به طور گسترده در جواهرسازی در آلیاژهای خاصی به نام “طلای سفید” استفاده می شود. ممکن است با پلاتین آلیاژ شده یا جایگزین آن شود. در بلبرینگ های ساعت، فنرها و چرخ های تعادل و همچنین برای آینه ها در ابزارهای علمی استفاده می شود.

جواهرسازان اولین بار در سال 1939 پالادیوم را در جواهرات وارد کردند. هنگامی که با طلای زرد مخلوط می شود، آلیاژ فلزی قوی تر از طلای سفید را تشکیل می دهد. در سال 1967، دولت تونگا سکه‌های پالادیوم در گردشی را برای تاج‌گذاری پادشاه تاوفا آهاو توپو چهارم منتشر کرد. این اولین نمونه ثبت شده از پالادیوم است که در ضرب سکه استفاده می شود. پالادیوم از طلا بادوام تر و سخت تر است و همچنین قیمت هر اونس آن بیشتر است.

مبدل های کاتالیزوری

در سال 1990، بیشتر مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از اگزوز خودروها به پلاتین متکی بودند، اما در حالی که این فلز هنوز مهم است. پالادیوم در حال حاضر جزء اصلی است؛ زیرا در حذف هیدروکربن‌های نسوخته و نیمه سوخته از سوخت کارآمدتر است.

امروزه بزرگترین کاربرد صنعتی پالادیوم در مبدل های کاتالیزوری است زیرا این فلز به عنوان یک کاتالیزور عالی عمل می کند که واکنش های شیمیایی را سرعت می بخشد. این فلز براق 12.6 درصد سخت تر از پلاتین است و این عنصر را نیز از پلاتین بادوام تر می کند.

ابزارهای جراحی

آلیاژهای پالادیوم معمولاً در ابزارهای جراحی استفاده می شوند، مانند مواردی که در اینجا در جراحی قلب باز استفاده می شود

دیگر کاربردهای فلز پالادیوم

  • از آلیاژهای پالادیوم برای ساخت بلبرینگ استفاده می شود.
  • امروزه بیشتر و بیشتر از پالادیوم در لوازم الکتریکی مانند تلویزیون های با صفحه نمایش عریض، رایانه ها و تلفن های همراه به شکل خازن های سرامیکی ریز چند لایه استفاده می شود که سالانه بیش از 400 میلیارد از آن ساخته می شود.
  • برای استفاده در دندانپزشکی با نقره، طلا و مس آلیاژ می شود. از نمک های پالادیوم در آبکاری الکتریکی استفاده می شود.
  • فلزکاران می توانند ورقه های نازکی از پالادیوم را تا یک و دویست و پنجاه هزارم اینچ ایجاد کنند. پالادیوم خالص چکش‌خوار است، اما زمانی که فردی با فلز در دمای اتاق کار می‌کند، قوی‌تر و سخت‌تر می‌شود. ورق ها سپس در کاربردهایی مانند انرژی خورشیدی و سلول های سوختی استفاده می شوند.

 

خرید پالادیوم

اثرات پالادیوم بر سلامتی

پالادیوم به عنوان سمیت کم می باشد، به طوری که در بدن جذب ضعیفی دارد. ممکن است باعث تحریک پوست، چشم یا مجاری تنفسی شود، ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. مایع ممکن است باعث سوختگی پوست و چشم شود.

در صورت بلعیدن، استفراغ نکنید و در صورت هوشیاری، آب و شیر بدهید. در صورت تماس، چشم ها یا پوست را با آب فراوان بشویید. بیشتر مردم با ترکیبات پالادیوم نسبتاً نادری مواجه می شوند. تمام ترکیبات پالادیوم باید به عنوان بسیار سمی و سرطان زا هستند.

کلرید پالادیوم سمی است، اگر بلعیده شود، استنشاق شود یا از طریق پوست جذب شود، مضر است. باعث آسیب مغز استخوان، کبد و کلیه در حیوانات آزمایشگاهی می شود. با این حال پالادیوم کلرید قبلاً به عنوان یک درمان برای سل به میزان 0.065 گرم در روز (تقریباً 1 میلی گرم در کیلوگرم) بدون عوارض جانبی زیاد تجویز می شد.

مقالات بیشتر