کاربران گرامی لطفا توجه نمایید که پلاتین پزشکی و پلاتین عراقی کاملا بی ارزش می باشد. لطفا در مورد پلاتین پزشکی و عراقی تماس نگیرید!

تست رودیوم

تست رودیوم

برای انجام تست رودیوم ابتدا تا حدودی باید با ویژگی‌های این عنصر آشنایی یابید. رودیوم در سنگ‌های پلاتین وجود دارد و یک فلز سفید است که به سختی نیز حل می‌شود. از دیگر ویژگی‌های رودیوم قابلیت ذوب و نا محلول آن در اسید‌ها می‌باشد.

معمولاً از روکش رودیوم برای روکش نمودن حلقه‌های طلا استفاده می‌شود که شما آن را با عنوان طلای سفید می‌شناسید. طلا معمولاً زرد رنگ است؛ اما اگر به طلای سفید علاقه دارید می‌توانید آن را همراه با روکش رودیوم تهیه کنید.

 

تست رودیوم

اصلی‌ترین روش‌های تست رودیوم

اصلی‌ترین روش‌های تست فلز رودیوم عبارت است از:

  • تست نور را انجام بدهید. قسمت زیرین حلقه یعنی محلی که حلقه با سطح میز در تماس است را مشاهده کنید. اگر این انگشتر دارای روکش رودیوم باشد با گذشت زمان فرسودگی حلقه تا حدودی مشخص خواهد شد.
  • از طریق تست سایش می‌توانید آبکاری رودیوم را مورد بررسی قرار بدهید. اگر این انگشتر برای سال‌های طولانی روکش کروم و یا نقره خود را از دست نداده باشد، ممکن است که این انگشتر آبکاری نگردد. از همین رو می‌توان گفت که ممکن است پلاتین باشد که نسبت به طلا نیز از ارزش بالا‌تری برخوردار است.
    با استفاده از این دو روش می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا جواهرات شما دارای روکش رودیوم هستند یا خیر.

تست رودیوم
تشخیص رودیوم

‌به طور کلی باید گفت که تشخیص فلزات گرانبها از یکدیگر کار چندان ساده‌ای نخواهد بود که از طریق چشم بتوانید به نوع فلز پی ببرید. برای تشخیص فلز رودیوم در محیط آزمایشگاه به یک لوله آزمایش معمولی، محلول خنثی و قطره معرف احتیاج خواهید داشت.

۵ میلی لیتر از محلول خنثی را درون یک لوله آزمایش معمولی ریخته و ۵ قطره از معرف را به آن بیفزایید. در مرحله بعد باید لوله آزمایش را به مدت ۵ دقیقه درون آب جوش قرار دهید.

در صورتی که رنگ نارنجی و یا نارنجی مایل به قرمز را مشاهده کنید نشان دهنده وجود فلز رودیوم خواهد بود. فلز رودیوم در صورت مواجه شدن با حرارت نیز به هیچ عنوان اکسید تشکیل نمی‌دهد. نقطه ذوب این فلز ۱۹۶۴ و نقطه جوش آن نیز ۳۶۹۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

تست رودیوم
ویژگی‌ها و خواص فلز رودیوم

همان طور که گفتیم فلز رودیوم در برابر اکسید شدن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و در واکنش‌های شیمیایی گوناگون نیز می‌تواند استحکام خود را حفظ کند. میزان مقاومت این فلز در برابر فرسایش نیز بسیار بالا بوده به گونه‌ای که به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و جلا و درخشندگی خود را نیز حفظ خواهد کرد.

با توجه به مقاومت بالایی که این فلز دارد، معمولاً برای ساخت کاتالیست خودرو‌ها به منظور جلوگیری از خروج گاز‌های سمی و خطرناک از اگزوز خودرو استفاده خواهد شد. استفاده از رودیوم در راکتور‌های هسته‌ای عنوان یک ردیاب برای اندازه‌گیری شار نوترون نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

از آن جایی که این فلز ضد حساسیت است و برای افراد مبتلا به آن انرژی مناسب می‌باشد استفاده از آن در ساخت انواع جواهرات رونق زیادی دارد. اگر چه فلز رودیوم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، اما معایبی نیز دارد. از معایب این فلز آن است که تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد تحت تأثیر هوا و آب قرار نخواهد گرفت.

رودیوم در اکثر اسید‌ها قابلیت حلال شدن را ندارد، اما در اسید سولفوریک بسیار داغ و با دمای بالا حل می‌شود. این فلز توسط قلیا‌های مذاب از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار می‌باشد. اگر چه کار کردن با فلز رودیوم بسیار سخت است، اما امروزه در تمام نقاط جهان و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین جهت خرید و فروش آن رونق زیادی دارد.

مقالات بیشتر